دندان زیبا

آخرین مقالات و اطلاعات، در مورد تجهیزات دندانپزشکی در اینجا وجود دارد.

دندان زیبا

آخرین مقالات و اطلاعات، در مورد تجهیزات دندانپزشکی در اینجا وجود دارد.

نحوه انجام درمان ریشه (اندو) توسط دندانپزشک


ریشه دندان که خود شامل پالپ ( عصب )  می باشد که پالپ خود تشکیل شده ازعروق، اعصاب و سلول. بیشتر افراد در طول زندگیشان دچار دندان درد شده اند وشدت این درد با توجه به مقدار پوسیدگی و عفونت متفاوت می باشد . زمانیکه دندان شما در برخود با سرما و گرما یا در هنگام خوردن مواد غذایی سفت دچار درد شود و واکنش نشان دهد آن را جدی بگیرید زیرا این علائم نشان می دهد که دندان شما دارای مشکل می باشد . پس باید به دندانپزشک مراجعه کنید تا همان ابتدا ، درمان شده و از پیشرفت آن جلوگیری شود . در صورت ترمیم نکردن پوسیدگی های سطحی ، این علائم بیشتر شده و درد شما شدیدتر می شود . در این حالت عفونت و پوسیدگی به پالپ یا به اصطلاح عام عصب رسیده است .


پوسیدگی در مراحل اولیه در قسمتهای سطحی دندان یعنی مینا و عاج اتفاق می افتد اما در صورت عدم درمان پیشرفت کرده وبه پالپ دندان می رسد . در این حالت میکروبها داخل پالپ شده وایجاد تورم میکند. در اثر تورم فشار داخل آن بالا رفته در این حالت به عصب دندان فشار وارد می شود و برای بیمار درد زیادی را به همراه دارد . در این شرایط باید سریعا اقدام به درمان کنید زیرا در اثر عدم توجه عفونت به دندانهای دیگر سرایت می کند و باعث عفونت و ورم آن دنداها نیز می شود . بیمار باید سریعا اقدام به عصب کشی یا درمان ریشه (اندو ) کند. البته انجام درمان با استفاده از ابزارآلات اندو مربوط به جراحی دنداندانپزشکی انجام می‌شود.

اندو یا درمان ریشه که به طور تخصصی به درمان مشکلات پالپ و بافتهای اطراف ریشه می پردازد .


اندو یا درمان ریشه چیست ؟


در این روش ابتدا دندانپزشک ریشه ی دندان را خارج می کند و سپس داخل کانال آن را تمیز کرده و توسط مواد آن فضا را پرمی کند تا از نفوذ باکتریها به داخل آن جلوگیری کند . دندانپزشک به کمک این روش به بیمار کمک می کند دندانش را حفظ کند . اما این دندان به علت خروج عصبها دیگر زنده نمی باشد . اما به فرد در غذا خوردن کمک کرده و همچنین کاربرد زیبایی برای دندان دارد .

درمان ریشه برای چه دندانهایی انجام می شود :

  • دندانهایی که دارای پوسیدگی عمیق هستند
  • دندانهایی که حجم زیادی از آن پر شده است
  • عواملی که باعث می شود دندان به ترمیم ریشه نیاز پیدا کند :
  • درمان نکردن پوسیدگی های سطحی دندان که دراین صورت عفونت و پوسیدگی پیشرفت کرده و به پالپ دندان می رسد
  • افرادی که دارای بیماری لثه هستند
  • در صورتیکه دندان دچار شکستگی وترک شده یا ضربه به آن وارد شده باشد احتمال ایجادعفونت در پالپ و عصب کشی بیشتر می شود

علائم نشان دهنده ی عفونت دندان :


1-دندان نسبت به خوردن نوشیدنیهای سرد و گرم و غذاها واکنش نشان می دهد

2-در هنگام خوردن غذا دندان ، درد بگیرد

3-دندان لق می شود

4-تورم لثه

5-خروج چرک از دندانی که دچار عفونت شده است

6-رنگ دندان نسبت به دندانهای دیگر تیره تر می شود

7- صورت دچار ورم می شود

مراحل اندو یا درمان ریشه :

الف ) در ابتدا دندانپزشک محل را بی حس کرده و سپس بر روی قسمت مسطح تاج سوراخی ایجاد کرده و از این طریق به پالپ دسترسی پیدا می کند .در این حالت کلیه ی پالپ که دچار عفونت شده است را تخلیه می کند

ب ) بعد از تخلیه کامل پالپ آلوده دندانپزشک کانال ریشه را تمیز کرده تا بتواند آنرا پر کند . پر کردن این کانال به علت باریک بودن سخت می باشد به همین دلیل دندانپزشک به کمک فایل ها مقداری این کانال را بزرگ می کند تا بتواند به درستی آنرا پر کند . تعداد این کانالها بسته به نوع دندان متفاوت می باشد .

ج ) در صورت پر شدگی موقت ، دندانپزشک مواد را از داخل دندان خارج کرده و داخل آن را با مواد دائم پر می کند . سپس روی دندان بسته می شود تا از ورود میکروب به داخل آن جلوگیری شود . دندانهایی که بر روی آنها عصب کشی انجام شده به دلیل خروج قسمت زیادی از بافت حالت شکننده پیدا کرده و مقاومتش کاهش پیدا می کند . برای همین منظور باید از روکش برای بالا بردن مقاومت آن استفاده شود . در برخی مواقع نیز برای زیبایی و دادن رنگ مناسب به دندانها که حالت طبیعی داشته باشند از روکش استفاده می شود .

د ) در نهایت تاج بر روی دندان قرار می گیرد . جنس تاج ها متفاوت و از موادی ماننده سرامیک ، فلز ، چینی یا ترکیب هردوی آنها می باشد . دندانپزشک برای اینکه تاج درست بر روی دندان قرار بگیرد ابتدا از دندان قالب تهیه می کند تا روکش تهیه شده کاملا قالب دندان باشد . بعد از ثابت شدن تاج بر روی دندان دندانپزشک از ماده ای به نام سیمان استفاده می کند تا تاج کاملا به دندان بچسبد

مراقبتهای بعد از درمان ریشه :

-زدن مسواک دوبار در شبانه روز

-دندانها را به نحو صحیح با استفاده از مسواک تمیز نمایید

-خمیردندانهایی که استفاده می شود باید دارای فلوراید باشد

-استفاده از نخ دندان

-مسواک را محکم به دندانهای خود نکشید زیرا باعث می شود لثه ها آسیب ببینند

مزایای درمان ریشه :

1-جلوگیری از حذف دندان و حفظ آن

2-با حفظ دندان از تحلیل استخوان فک جلوگیری می شود


برای مطالعه ی کامل مقاله به اینجا مراجعه کنید.

عوارض و معایب کامپوزیت دندان

مواد ترمیم کننده کامپوزیت یکی از موفقیت های بسیاری از تحقیقات بیومواد مدرن را نشان می دهند ، زیرا در ظاهر و عملکرد جایگزین بافت بیولوژیکی می شوند. حداقل نیمی از مکانهای مرمت مستقیم مستقیم در حال حاضر به مواد کامپوزیت متکی هستند (سادوسکی ، 2006). متأسفانه ، تقاضا برای این ترمیم ها با توجه به خواص مکانیکی ، قرار دادن و نیاز به عمل آوری در محل ، فضای قابل توجهی را برای پیشرفت ها ، به ویژه از نظر خواص مکانیکی ، انقباض پلیمریزاسیون و تنش ناشی از پلیمریزاسیون ، عدم انطباق حرارتی ، شکست ، سایش و مقاومت در برابر سایش ، نشت حاشیه ای و سمیت (Anseth et al.، 1995؛ Lovell et al.، 2001a، b؛ Ferracane، 2005، 2008؛ Sadowsky، 2006). در نهایت ، این کاستی ها طول عمر ترمیم را کاهش می دهد و نیروی محرکه برای بهبود کامپوزیت های دندانی را نشان می دهد. ارزیابی های بالینی (برناردو و همکاران ، 2007) و مطالعات آزمایشگاهی متمرکز بر دوام کامپوزیت (دراموند ، 2008) نیز همچنان این نیاز به مواد جدید را برجسته می کند.


توسعه و پیاده سازی مواد ترمیم کننده کامپوزیت دندان متکی بر درک جامع هر یک از اجزای کامپوزیت و در نظر گرفتن روش هایی برای تغییر هر جزء است. در اینجا ، ما در مورد اجزای اساسی ترمیم های کامپوزیتی و نقش آنها در بازسازی نهایی بحث می کنیم. کامپوزیت ها از سه فاز مجزا تشکیل شده اند که هر کدام نقش خاصی در تعیین ویژگی های مواد دارند: رزین پلیمریزاسیون ، پرکننده و رابط پرکننده-رزین. فاز رزین از مونومرهای قابل پلیمریزاسیون تشکیل شده است که با قرار گرفتن در معرض نور مرئی از مایع به پلیمر با پیوند شدید متقابل تبدیل می شوند ، که تشکیل مراکز فعال ، معمولاً رادیکال ، را که باعث پلیمریزاسیون می شود ، کاتالیز می کند. پرکننده چندین نقش دارد ، از جمله افزایش مدول ، ظرفیت رادیویی ، تغییر رفتار انبساط حرارتی و کاهش انقباض پلیمریزاسیون با کاهش کسر رزین. سرانجام ، رابط پرکننده-رزین به عنوان پلی با اتصال بخشهای قابل پلیمریزاسیون به سطح ذرات عمل می کند. هر جزء فرصتی برای بهبود کامپوزیت کلی است و هدف تحقیقات اخیر است که در اینجا بررسی شده است. به طور خاص ، این مقاله زمینه ای را برای رفتار کلی مشاهده شده در فتوپلیمریزاسیون ، از جمله منشاء تنش انقباضی ناشی از پلیمریزاسیون ، سیستم های آغازگر نوری مورد استفاده برای بهبود رفتار پخت ترمیم ، تحقیقات اخیر در مورد این موضوعات و مونومرهای جدید که مورد بررسی قرار گرفته اند ، ارائه می دهد. 

مکانیسم های فوتوپلیمریزاسیون و اجزای پرکننده و رابط فرمولمروری بر توسعه مواد ترکیبی کامپوزیت پلیمری (Moszner and Salz، 2001). این مقاله بر روش هایی برای کاهش انقباض پلیمریزاسیون و دستیابی به بهبود زیست سازگاری و مقاومت در برابر سایش متمرکز شده است. در اینجا ، تمرکز بر ارائه زمینه کلی پلی نوری و مرور پیشرفت های پنج سال گذشته است. تحقیقات گسترده ای که در این مدت کوتاه انجام شده ، گواهی بر مشکل مربوط به بازگرداندن موفقیت آمیز عملکرد و ظاهر دندان است و ادامه راه را برای پیشرفت نشان می دهد. ما این بررسی را بر تحقیقات اخیر با هدف بهبود یک یا چند ویژگی مواد ترمیمی دندان متمرکز کرده ایم. با توجه به تمرکز بر تحقیقات اخیر ، تنها تعداد کمی از این پیشرفتها قبلاً در کاربردهای بالینی گنجانده شده است.

برای مشاهده‌ی  برخی نمونه‌های کامپوزیت‌های دندان می‌توانید به سایت انواع تجهیزات دندانپزشکی مراجعه کنید.


فتوپلیمریزاسیون مونومرهای چند منظوره

به طور کلی ، واکنش پخت در مواد ترمیم کننده کامپوزیت شامل فوتوپلیمریزاسیون با نور مرئی از مونومرهای دی متاکریلات برای تشکیل یک پلیمر بسیار متقاطع است. این واکنش فتوپلیمریزاسیون شامل سه مرحله - شروع ، انتشار و خاتمه است - و پیچیدگی هایی در سینتیک پلیمریزاسیون ، تکامل شبکه و توسعه ویژگی های مواد بوجود می آید (Kloosterboer، 1988؛ Anseth et al.، 1995؛ Lovell et al.، 2001a، b بومن و کلوکسین ، 2008).


با توجه به سینتیک پلیمریزاسیون ، هر دو واکنش انتشار و خاتمه کنترل انتشار هستند. حتی در تبدیل کم (Anseth و همکاران ، 1994) ، واکنش خاتمه ، یعنی جمع شدن دو رادیکال که برای خاتمه یکدیگر واکنش نشان می دهند ، توسط پخش کنترل می شود و توسط شبکه کند می شود. متعاقباً ، غلظت رادیکال افزایش می یابد و میزان پلیمریزاسیون مشاهده شده نیز افزایش می یابد ، پدیده ای که "شتاب خودکار" نامیده می شود. این فرایند برای کامپوزیت های دندانی مهم است ، زیرا منجر به پخت سریع در مقیاس های زمانی بالینی قابل قبول می شود. برخلاف خاتمه ، واکنش انتشار شامل واکنش یک رادیکال پلیمری و یک قسمت متاکریلات نسبتاً متحرک است. ماهیت این واکنش به گونه ای است که تا زمانی که تبدیلات قابل ملاحظه ای افزایش نیافته ، به طور کلی با شیشه شدن پلیمر همراه نیست ، این فرآیند کنترل نمی شود ، فرآیندی که به آن "شیشه زایی" گفته می شود. با تجمع پلیمر ، واکنش انتشار کند می شود.پلیمریزاسیون متوقف می شود ، یعنی شتاب خودکار رخ می دهد. این فرایند به ویژه در کامپوزیت های دندانی اهمیت دارد ، جایی که شتاب خودکار منجر به متاکریلاتهای باقی مانده و بدون واکنش می شود که در ترمیم کامپوزیت باقی می مانند.


برای نشان دادن این نکات ، ما رفتار جنبشی پلیمریزاسیون فرمول های مختلف مونومر متاکریلات را ارائه می دهیم (شکل 1a). دی متاکریلات مختلف (بیسفنول- A-dimethacrylate ، BisGMA و تری اتیلن گلیکول دی متاکریلات ، TEGDMA) و مونوماتاکریلات (ایزوبورنیل متاکریلات ، IBOMA ، و تترا هیدروفورفوریل متاکریلات ، THFMA) مخلوط پلیمریزاسیون شده و به صورت پلیمریزاسیون ، ترکیب شده و اثرات تحرک را می توان با افزایش TEGDMA مشاهده کرد ، جایی که TEGDMA یک رقیق کننده واکنشی است که ویسکوزیته ، دمای انتقال شیشه و سفتی شبکه را کاهش می دهد و حداکثر تبدیل به دست آمده و سرعت دستیابی به آن تبدیل را افزایش می دهد. افزودن IBOMA ، یک مونوماتاکریلات سنتی ، سرعت را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد ، زیرا وجود آن باعث کاهش تراکم پیوند عرضی می شود ، که خاتمه را تسهیل می کند و میزان پلیمریزاسیون را کاهش می دهد. در مقابل ، افزودن THFMA ، یک مونوماتاکریلات جدید (بخش بعدی را در مورد مونوماتاکریلاتهای فوق سریع ببینید) که باعث افزایش پلیمریزاسیون شده است ، سرعت پلیمریزاسیون را تسریع می کند و تبدیل نهایی را افزایش می دهد. اگرچه این سیستم ها در شدت تابش بالینی مربوطه پلیمریزاسیون نشده اند ، اما سینتیک نسبی و تبدیل سیستم های مختلف را می توان با دقت بیشتری اندازه گیری و با این شدت مقایسه کرد.


رفتار جنبشی پلیمریزاسیون فرمول های مختلف مونومر متاکریلات (الف) تبدیل متاکریلات در برابر زمان و (ب) ضریب ذخیره سازی به عنوان تابعی از زمان پلیمریزاسیون برای رزین های مبتنی بر BisGMA با رقیق کننده های واکنشی مختلف موجود در مقادیر مختلف. نمونه ها حاوی 0.3 درصد وزنی ایرگاکور 819 بودند و در 7 میلی وات بر سانتیمتر مربع با لامپ درمانی Demetron Optilux 501 تحت تابش قرار گرفتند.


علاوه بر سینتیک پیچیده پلیمریزاسیون ، ساختار پلیمر نیز با پیچیدگی های متعددی تکامل می یابد. دو مرزبندی مهم و کلان وجود دارد که در طول پلیمریزاسیون رخ می دهد. اولین مورد تبدیل نقطه ژل است و نشان دهنده نقطه ای است که در آن ژل اولیه تشکیل می شود. در پلیمریزاسیون زنجیره ای دی متاکریلات ها ، این تبدیل به طور کلی کمتر از 5 تا 10 درصد است و برای کنترل تنش انقباضی بسیار مهم است (کلوستربور ، 1988). دومین مرزبندی در مقیاس کلان ، نقطه شیشه زایی است ، که نشان دهنده تبدیل شیشه ای شدن پلیمر است که با افزایش مدول چشمگیر همراه می شود. برای فرمول های مشابه ارائه شده در شکل 1a ، شکل 1b مدول ذخیره سازی را به عنوان تابعی از زمان پلیمریزاسیون ارائه می دهد. اندازه گیری مدول اولیه خطای قابل توجهی را در ارتباط با ماهیت مایع رزین نشان می دهد ، اگرچه هنگامی که سیستم به نقطه ژل برسد و از آن عبور کند ، مدول ذخیره سازی در عرض چند ثانیه سه تا چهار مرتبه افزایش می یابد.


در نهایت ، علاوه بر مشاهدات کلان ساختار شبکه و خواص مواد ، درک این نکته مهم است که این شبکه های پلیمری بسیار ناهمگن هستند. این ناهمگونی از دو موضوع ناشی می شود ، این واقعیت که میکروژلها در نزدیکی محلهای شروع ایجاد می شوند و این واقعیت که گروههای متاکریلات آویز در مونومرهای BisGMA/TEGDMA و سایر سیستمهای مشابه ممکن است نسبت به همتایان مونومر خود واکنش پذیرتر باشند (الیوت و همکاران ، 2001) به این ناهمگونی دارای پیامدهای قابل توجهی برای خواص ترمیم کننده کامپوزیت است (Kannurpatti و همکاران ، 1998 ؛ Lovell و همکاران ، 1999a ، b) ، که به رفتار پس از درمان برای شبکه های متاکریلات شیشه ای کمک می کند (Truffier-Boutry et al.، 2006) و به تغییرات ضریب شکست در ماتریس پلیمری که باعث افزایش شفافیت ناشی از پرکننده در کامپوزیت ها می شود (هوارد و همکاران ، 2010).


استرس انقباض ناشی از پلیمریزاسیون

استرس انقباض اغلب مهمترین مشکل ترمیم های کنونی و عامل اصلی خرابی زودرس در ترمیم های کامپوزیتی تلقی می شود ، زیرا می تواند ساختار دندان ها را تغییر شکل داده و باعث ایجاد میکرو ترک ها و خرابی چسب شود (Ferracane، 2005). تنش توسط یک اثر متقابل پیچیده بین ویسکوزیته رزین ، انقباض حجم ، میزان پلیمریزاسیون ، درجه تبدیل ، توسعه مدول و تکامل ساختاری شبکه دیکته می شود ، که در آن هریک از این خواص را نمی توان به صورت جداگانه تحت تأثیر قرار داد و تأثیر قابل توجهی بر سایر خواص نداشت. تلاش زیادی برای توسعه مونومرها و پرکننده های جدید و روشهای پلیمریزاسیون متمایز که باعث کاهش تنش انقباض و در عین حال حفظ سایر خواص مطلوب مواد دیگر می شود ، انجام شده است. چندین رویکرد کلی تلاش شده است که بر (i) دستکاری پروتکل پخت و زمان بندی اجازه می دهد

برای مطالعه‌ی ادامه‌ی مقاله به اینجا مراجعه کنید.

جدیدترین روش های جرم گیری دندان کدام است؟

جرم دندان معمولاً به رسوباتی گفته می شود که بر روی سطح دندان ها و لثه شکل می گیرد و منجر به ایجاد بوی بد دهان می‌گردد و در نهایت می‌تواند به پوسیدگی آن و بروز امراض لثه منجر شود. جرم دندان حاوی میکروب های بسیار متفاوتی است که با مسواک زدن نیز از بین نمی روند. این جرم، در صورت عدم رسیدگی و درمان قطعی، به مرور زمان بافت لثه را خراب می‌کند و موجب سُست شدن پایه های دندان می گردد. راه خلاص شدن از جرم دندان، جرم گیری یا جرم زدایی آن است.

در این مقاله، تیم تجهیزات دندانپزشکی آوادنتال می‌خواهد با شما در مورد جدیدترین روش های جرم گیری دندان صحبت کند که از کمترین عوارض جانبی، بی حسی و درد برخوردار است.

مراحل انجام جرم گیری دندان

امروزه با توجه به دستاوردهای علم پزشکی و با اتکا به کیفیت دستگاه ها و جدیدترین مواد ضدعفونی کننده، معمولاً فرآیند جرم گیری در قالب سه مرحله انجام می شود که این سه مرحله عبارتند از:

  • مرحله اول جرم گیری و کورتاژ لثه
  • مرحله دوم بروساژ دندان
  • مرحله سوم Airflow

مزیت های جرمگیری دندان

حذف جرم روی دندان احتمال پوسیدگی آن را کاهش می‌دهد. بروساژ و جرم گیری دندان باعث بهبود ورم و التهاب لثه می‌شود و جلو بروز یک بیماری شدید لثه را می گیرد. اما فراموش نکنید که دوره اثربخشی جرم گیری تا زمانی است که جرم جدید، جایگزین جرم قدیمی برداشته شده نشود.

مضرات جرم گیری دندان 

هر چند جرم گیری دندان و تمیز کردن عمیق ریشه‌های آن خطری به همراه ندارد، اما خطر خونریزی لثه و ایجاد عفونت همیشه وجود دارد. برای پیشگیری از این معضل، دندان پزشک می‌تواند از فیبرهای آنتی بیوتیک به مدت یک هفته پس از درمان بر روی لثه استفاده کند. اگر لثه های شما در معرض خطر بالای عفونت قرار داشته باشند، دندان پزشک به شما توصیه خواهد کرد که قبل و بعد از انجام جرم‌گیری، از داروهای آنتی بیوتیک استفاده کنید تا از ورود باکتری ها به جریان خون پیشگیری به عمل آید.

جرم گیری دندان یک اقدام درمانی و پیشگیرانه به نظر می رسد که با انجام آن، به سفید شدن دندان ها نیز کمک می شود. در گذشته این کار منجر به آسیب مینای دندان و ایجاد حساسیت در دندان ها می‌شد، اما با روش جدیدِ بروساژ نه تنها این مشکلات برطرف می‌شود، بلکه بیمار دردی را نیز احساس نخواهد کرد.

در اینجا باید یادآور شویم که مراحل جرم گیری باید به گونه ای انجام شود که ریشه‌ی دندان هرگز آسبی نبیند. البته برای این کار، پزشک شما باید از بهترین تجهیزات اندو دندانپزشکی استفاده کند.

مراحل جرم‌گیری دندان

مرحله نخست: جرم گیری و کورتاژ لثه

دو روش اصلی برای جرم زدایی از سطح دندان وجود دارد که برخی از دندان پزشکان از هر دو روش استفاده می‌کنند. این دو روش عبارتند از:

۱- جرم گیری با ابزار دستی

 در این مرحله دندان پزشک از یک جرم گیر دندان استفاده می‌کند و پلاک های روی دندان را به صورت دستی برمی دارد.

۲-جرم‌گیری با اولتراسونیک

با استفاده از اولتراسونیک و ایجاد لرزش، پلاک ها از روی دندان برداشته می شوند. برای این کار از اسپری آب برای شستن پلاک ها و سرد نگه داشتن سر اولتراسونیک استفاده می شود.

کورتاژ لثه

اگر با وجود مراحل فوق همچنان شاهد عفونت در بافت پوششی لثه اطراف دندان باشیم، ناچار به استفاده از روش کورتاژ لثه ای خواهیم بود. در این روش از لیزر برای ایجاد بافت همبند سالم در لایه های زیرین و ایجاد یک بافت لثه ای سالم استفاده می شود. برای اجرای کورتاژ لثه، لثه ها به صورت موضعی بی حس می شوند.

مرحله دوم: بروساژ دندان

در روش بروساژ دندان، پزشک با آغشته کردن دندان ها به یک خمیر مخصوص و یک  برس چرخان اقدام به صیقل دادن سطح دندان ها و حذف لکه ها و رنگ های روی آن می کند.

مرحله سوم: صیقل دادن دندان با Airflow

این روش یک روش ایده آل برای حذف لکه و تغییر رنگ دندان می باشد. در این روش جرم گیری دندان با صیقل دادن آن و بدون تماس مستقیم، فشار و گرما باعث بهبود شرایط دندان های بیمار می شود و نسبت به روش‌های درمانی دیگر جدیدتر و برتر می باشد. در این روش یک اسپری هوا و سدیم بی کربنات و جریان پرفشار آب برای صیقل دادن دندان ها مورد استفاده قرار می گیرد. این روش بی دردترین روش جرم گیری به شمار می رود.

جرم‌گیری دندان با لیزر چگونه است؟

روش جرم گیری با استفاده از پرتو لیزر بیشتر از آن که یک روش درمانی باشد، یک اقدام پیشگیرانه برای سفید کردن دندان ها با لیزر به شمار می رود. در این روش از یک لیزر آبی برای اتصال دوباره بافت های لثه استفاده می شود. این کار باعث تسکین التهاب و بهبودی سریع بافت های آن می گردد.

روش سفید کردن دندان ها با لیزر، یک روش بدون خطر و بدون درد است. در این روش می توان رنگ دندان ها را ظرف مدت کمتر از یک ساعت تا حداکثر هشت درجه سفیدتر کرد.

اگر پزشک لازم بداند، چنانچه هنوز عمر پاکت های لثه بیش از سه میلیمتر باشد، پزشک از روش‌های درمانی قوی تری نسبت به روش سفید کردن دندان ها با لیزر استفاده خواهد کرد.

منبع: https://avadental.ir/teeth-scaling-methods/

آشنایی با وسایل مورد نیاز دندانپزشکی

برای یک متخصص دندانپزشکی که قصد راه اندازی یک مطب پیشرفته و به روز را دارد، مهم ترین اقدام این است که انواع تجهیزات دندانپزشکی که مورد نیاز کار و تخصص وی است، آشنا باشد. شما به عنوان یک دندانپزشک در دوران تحصیل با تمامی وسایل دندانپزشکی آشنایی پیدا کرده اید و با عملکرد و ویژگی های هر یک آشنایی دارید. اما قطعاً الان که در آستانۀ آماده کردن لیست تجهیزات دندانپزشکی خود هستید نیاز به آپدیت کردن اطلاعات خود و آشنایی با جدیدترین و پیشرفته ترین سیستم های مورد نیاز برای یک دندانپزشک امروزی دارید.

پس پیش از هر اقدامی برای خرید تجهیزات از شما دعوت می کنیم به این پست کوتاه توجه کامل داشته باشید. آوادنتال قصد دارد تا در این پست به معرفی مهم ترین وسایل مورد نیاز دندانپزشکی بپردازد.

یونیت دندانپزشکی

یونیت دندانپزشکی مهم ترین تجهیزات مورد نیاز برای هر مطب و کلینیک دندانپزشکی به شمار می‌رود. این دستگاه شامل قسمت‌های مختلفی از جمله پایه و بازوی‌ یونیت‌، چراغ‌ یونیت‌، کاسه کراشوار و دوش آب لیوان، میز (کنسول)‌ دندانپزشک (Doctor Console)، تابلت، میز دستیار (Assistant table)، سیستم ساکشن، کنترل‌ بلوک، جعبه‌ جانبی‌ یونیت‌، قطعات دستی یا هندپیس، سیستم‌ هوای‌ فشرده‌، Floor box، پایۀ مانیتور و مانیتور، پدال پایی می باشد.

شما باید در زمان خرید یونیت دندانپزشکی به همه این اجزاء توجه داشته باشید. یونیت دندانپزشکی دارای یک صندلی است. صندلی دندانپزشکی وسیله‌ای است که بیمار مبتلا به عارضۀ دندان و لثه بر روی آن قرار می گیرد و یونیت به کنترل حرکات صندلی و دسترسی به تمام اینسترومنت هایی که دندانپزشک در زمان مداوای بیمار به آنها نیاز دارد، کمک می کند.

تجهیزات اندو دندانپزشکی

این تجهیزات برای ترمیم ریشه دندان بیمار کاربرد دارد. زمانی که خرابی دندان بیمار تا ریشه پیش رفته باشد، باید برای معالجه آن دقت زیادی به کار رود و از تجهیزات مناسب اندو استفاده شود. البته ناگفته نماند این تجهیزات شامل وسایل مختلفی است که باید هر کدام را به صورت جداگانه بشناسید و برای خریدشان اقدام کنید. برای خرید تجهیزات اندو می توانید بر روی لینک مذبور کلیک کنید تا به صفحه مورد نظر وارد شوید. 

سایر ابزارها و تجهیزات دندانپزشکی

  • کاسه کراشوار: سینک مخصوص تخلیه آب دهان بیمار
  • پنس: یک وسیلۀ انبری  برای قرار دادن پنبه و سواب و سایر مواد در داخل دهان و دندان
  • سوند: بر دو نوع یک طرفه یا دو طرفه است و برای معاینه یا تراشیدن سطحی استفاده می شود 
  • آینه: برای مشاهده نقاط پشت و غیر قابل دید دندان ها
  • پروب پریودنتال: برای اندازه گیری عمق پاکت پریودنتال
  • اسپاتول: برای مخلوط کردن مواد و استفاده از آنها برای قالب گیری
  • قیچی: برای روکش گذاری
  • ظروف کاسه ای: برای ریختن و مخلوط کردن مواد 
  • دریل: برای جرم برداری از روی سطح دندان
  • فرزها: برای حذف پوسیدگی ها
  • اسکالر: برای برداشتن جرم و پلاک دندان 
  • سرنگ دندان: سرنگ فلزی برای تزریق مواد بی حسی به دندان
  • انواع قالب ها: برای قالب گیری از فک بالا و پایین
  • انواع متّه: برای تراش دندان و برداشتن پوسیدگی 
  • لایت کیور: دارای تابش آبی یا بنفش که برای سفت شدن مواد روی دندان به کار می رود. نور لایت کیور هالوژن یا LED است
  • کاویترون: یک دستگاه برای جرم گیری است. 
  • ساکشن مرکزی:  کار مکش  جامدات و مایعات را انجام می دهد و تا حدود ۵۰ لیتر در دقیقه مکش دارد.

اپکس لوکیتور

اپکس لوکیتور یا اپکس فایندر فرکانس، مقاومت و امپدانس مواد پیرامون ریشه دندان را اندازه گیری می کند تا طول کانال ریشه را در شرایط خشک، مرطوب، خونین و حتی عفونتی تعیین و نتیجه را روی نمایشگر دستگاه نمایش دهد. این دستگاه تنگه اپتیکال را نمایش می دهد و مجهز به سیستم هشدار دهندۀ صوتی می باشد. مزیت دیگر این دستگاه کاهش نیاز بیمار به قرار گرفتن در برابر پرتوهای زیان بار می باشد. برای خرید اپکس لوکیتور در طرح ها و برندهای مختلف کلیک کنید.

اینسترومنت‌ها

اینسترومنت های دندانپزشکی ابزاری هستند که معمولاً دندان پزشکان با استفاده از آنها برای معاینه، تشخیص و درمان بیماری های دندان استفاده می کنند. اینسترومنت ها شامل توربین، آنگل، هندپیس جراحی، ایرموتور و غیره می باشند. اگر قصر خرید اینسترومنت دندانپزشکی دارید، می توانید از سایت آوادنتال بهترین ها را با قیمت مناسب خریداری کنید.

منبع: https://avadental.ir/dental-equipment-list/

لیست بهترین یونیت های دندانپزشکی

یونیت دندانپزشکی یکی از اصلی ترین تجهیزات مورد نیاز برای هر مطب به شمار می رود. بهتر است این نکته را نیز به خاطر داشته باشید که یونیت دندانپزشکی شما نخستین تجهیزات تخصصی شماست که به چشم  مراجعه کننده می آید و در ارزیابی آراستگی و به روز بودن شما و مطب شما تاثیر گذار است. تیم تجهیزات دندانپزشکی آوادنتال تهیه کننده پیشرفته ترین تجهیزات دندانپزشکی در این پست استاندارد تا شما را با بهترین انواع یونیت های دندانپزشکی آشنا کند. شایان گفتن است برندهای مطرح در زمینه یونیت های دندانپزشکی بر اساس بازخوردهای دریافتی از مشتریان تنظیم گردیده است.

یونیت ها دارای یک صندلی و مجموعه‌ ای از اینسترومنت هایی هستند که در کنار پزشک قرار می گیرند. علاوه بر این موارد، دارای تجهیزات جانبی دیگری نیز هستند که می توان از آنها برای تنظیم حرکت صندلی و کمک به تسلط کامل پزشک بر بیمار استفاده کرد. یونیت ها، کار یک اتاق عمل مجهز و جمع و جور را انجام می دهند که دارای ورودی آب و هوا برای فعال سازی اینسترومنت ها، ساکشن و ورودی برق هستند و از یک خروجی فاضلاب نیز برخوردارند.

ویژگی های برترین یونیت دندانپزشکی با کیفیت

  • راحتی دندانپزشک از لحاظ کنترل شرایط دهان و دندان بیمار
  • دسترسی آسان و بی دردسر و سریع به تمامی اینسترومنت های مورد نیاز
  • سهولت در تمیز و ضدعفونی کردن
  • دارای ثبات رنگی بالا در برابر مواد شیمیایی ضدعفونی کننده
  • دارای منابع جداگانۀ آب و مواد ضد عفونی کننده به منظور کاستن از تجمع میکرواُرگانیزم ها

اجزای تشکیل دهندۀ یونیت دندانپزشکی

  • کنسول یا همان میز دندانپزشک
  • میز دستیار
  • چراغ، پایه و بازوی چراغ
  • دوش آب لیوان به علاوۀ کاسه کراس اُور

بر روی میزها کنترل هایی قرار گرفته است که برای تنظیم صندلی استفاده می شوند. از هولدرهای موجود بر روی میزها نیز برای نگهداری از ساکشن، لایت کیور، بزاق کش، اینسترومنت ها و غیره استفاده می شود. یونیت برای خارج کردن خون و بزاق و همچنین انتقال آب و هوا، مجهز به شلنگ های ویژه ای نیز می باشد.

عوامل مؤثر در تهیه محبوب ترین یونیت های دندانپزشکی

  • زیبایی و جذابیت یونیت
  • قیمت یونیت دندانپزشکی
  • سازگاری با استانداردهای موجود
  • عملکرد ایمن و راحت یونیت دندانپزشکی
  • کیفیت خدمات پس از فروش
  • موارد مربوط به محل نصب یونیت
  • سایر آپشن ها و عملکردهای آنها

لیست بهترین یونیت های دندانپزشکی ایرانی

از جملۀ بهترین یونیت های دندانپزشکی ایرانی می توان به این موارد اشاره کرد:

یونیت دندانپزشکی شیک طب

  • دارای طراحی زیبا و فوق العاده
  • دارای تابلت چهار شلنگی از بالا و قابلیت وصل کردن شلنگ پنجم
  • مجهز به تابلت دستیار با کنترل صندلی و چراغ
  • مجهز به زیر سری دو محوره
  • دارای روکش های قابل شست و شو
  • مجهز به پدال چند منظوره و قابلیت کنترل کردن صندلی و چراغ
  • دارای مخزن آب اضطراری و آبگرمکن
  • دارای یک سال گارانتی و خدمات پس از فروش تا ده سال

یونیت دندانپزشکی فیروز دنتال

  • دارای سیستم حذف صدا
  • مجهز به سامانۀ پنج شلنگ از بالا
  • دارای مدل دسته صندلی متحرک
  • پشتی صندلی قابل تنظیم
  • دارای تابلت مجهز به میکروموتور
  • به همراه تابوره

یونیت دندانپزشکی دنتوس

  • دارای صندلی فول اتوماتیک
  • مجهز به کنترل های ضد خش و لمسی
  • دارای سیستم دو منظورۀ مخزن آب
  • مجهز به پدال تک زبانه
  • جنس بدنه آلومینیم یک پارچه
  • دارای ساکشن مجهز که مانع برگشت آب به داخل دهان می شود
  • دارای روکش سلفون کامل
  • صادرات به سایر کشورها

یونیت دندانپزشکی پارس دنتال

  • مجهز به میز منشی با قابلیت کنترل کامل صندلی
  • دارای کاسه کراشور از جنس چینی
  • دارای پوشش بسار ضخیم و دارای سامانۀ آبگرمکن
  • دارای سیستمی است که جلو برگشت بزاق به دهان را می گیرد
  • تابلت آن دارای شلنگ کلوینی است
  • دارای زیر سری مجهز به دو محور حرکتی
  • امکان کنترل صندلی به وسیلۀ پدال پایی

لیست بهترین یونیت های دندانپزشکی خارجی

در این بخش به شما برترین یونیت های دندانپزشکی خارجی را معرفی می کنیم که بیش ترین میزان فروش را در سال های اخیر داشته اند.

یونیت دندانپزشکی میلیونیکو

  • ساخت کشور سوییس
  • با طراحی زیبا و جذاب
  • دارای تابلت چهار شلنگی و از بالا است و قابلیت نصب شلنگ پنجم را نیز دارد
  • دارای سیستم ایمنی توقف و زیر سری سه محور
  • دارای روکش های با کیفیت بالا
  • مجهز به پدال چند منظوره
  • دارای آبگرمکن و تابوره و مخزن آب اضطراری

یونیت دندانپزشکی ویتالی

  • ساخت کشور سوئیس
  • مجهز به تابلت دارای چهار شلنگ از بالا
  • دارای مخزن آب اضطراری و پدال چند منظوره
  • مجهز به زیر سری سه محوره
  • دارای سیستم توقف ایمنی
  • دارای طراحی بسیار جذاب

یونیت دندانپزشکی دیپلمات

  • دارای طراحی بسیار زیبا و شیک
  • دارای قابلیت تنظیم شدت نور
  • مجهز به سیستم توقف ایمنی
  • مجهز به پدال چند منظوره
  • دارای تابلت سه شلنگی و امکان اتصال شلنگ چهارم و پنجم
  • دارای زیر سری سه محوره

چرا آوادنتال؟

  • به دلیل قیمت مناسب و کیفیت عالی
  • به دلیل تحویل سریع سفارش
  • به دلیل امکان برگشت هزینه در صورت نارضایتی از زمان تحویل یا مغایرت محصول

خرید یونیت دندانپزشکی مناسب

زمانی که یک نفر متخصص یا نماینده وی قصد خرید یک یونیت دندان پزشکی را دارد، نخستین پرسشی که در این زمینه مطرح می شود این است که خرید یونیت دندانپزشکی ایرانی را در نظر بگیرد یا یک یونیت خارجی بخرد؟

پیشینۀ طراحی و ساخت یونیت های دندان پزشکی داخلی که روزگاری  به کشورهای پیشرفته نیز صادر شده است، حاکی از آن است که شرکت های ایرانی سوابق درخشانی در زمینۀ یونیت های دندان پزشکی در کارنامه‌ی خود دارند. علاوه بر این، این محصولات کاملاً با محصولات مشابه خارجی رقابت می کنند.

یونیت های دندان پزشکی ایرانی به لحاظ قیمت نیز مناسب تر از نمونه های خارجی هستند. برخی از برندهای تولید کنندۀ یونیت دندان پزشکی در کشور، جزو بهترین سازندگان در سطح جهان به شمار می روند.

منبع: https://avadental.ir/best-dental-units-list/